Isnin, 23 Julai 2012

PURATA NILAI RINGGIT (DOLLAR COST AVERAGING)



Prinsip “Purata Nilai Ringgit” ialah satu keadah pelaburan di mana pelabur melaburkan satu amaun yang tetap secara berjadual dalam satu tempoh masa yang panjang (melebihi 1 tahun).

Dengan kaedah ini pelabur akan mendapat jumlah unit yang kurang ketika harga tinggi dan unit yang lebih apabila harga rendah. Di akhir tempoh berkenaan, pelabur akan mendapat purata kos yang lebih rendah bagi unit-unit yang dipegang berbanding harga purata unit-unit bagi tempoh berkenaan.


Kaedah ini adalah satu cara untuk mengatasi kerugian dan kesukaran untuk meramalkan keadaan pasaran semasa. Dengan mengaplikasikan prinsip Pemurataan Nilai Ringgit, pelabur membuat pelaburan dengan amaun yang tetap mengikut jadual tertentu tanpa perlu risau dengan trend pasaran semasa, contohnya RM 500.00 pada setiap bulan, sepanjang tahun. Ianya nampak seakan regular saving yang kita lakukan dalam bank, walaubagaimanapun sekiranya kita lakukan dalam pelaburan ianya akan memberi pulangan keuntungan yang tinggi.



Dengan Kaedah pelaburan mengikut prinsip Pemurataan Nilai Ringgit dapat mengelakkan  /mengurangkan pelabur dari menanggung risiko kerugian yang lebih tinggi dalam pelaburan secara sekaligus dalam dengan  jumlah yang besar.



Untuk mengetahui keterangan lanjut cara melabur Regular saving dalam pelaburan boleh hubungi saya di talian 012-3970089

Tiada ulasan:

Catat Ulasan