Khamis, 26 Julai 2012

BANK DITIPU RM 75 JUTA ?


 Utusan Malaysia pada 25 Julai 2012 telah melaporkan bahawa sebuah bank yang menjalankan aktiviti simpanan ar-rahnu telah ditipu dan dianggarkan kerugian RM 75 juta. Bagaimana perkara ini boleh terjadi?  Menurut laporan poliskegiatan itu dipercayai melibatkan orang dalam sehingga menyebabkan pinjaman diluluskan dan pembayaran telah dibuat kepada kumpulan sindeket berkenaan.


Oleh itu kepada kita juga yang minat melabur dalam apa juga jenis pelaburan tidak terlepas dari diperdayakan oleh mana-mana pihak yang mengakui mereka adalah penjual emas. Oleh itu saya nasihatkan kepada anda semua agar sentiasa berhati-hati dalam memilih sesuatu pelaburan.

Kita boleh dapatkan nasihat dan panduan dari Bank Negara Malaysia tentang pelaburan emas seperti di bawah.

 

Consumer Alert

Bank Negara Malaysia (BNM) would like to alert the members of the public a list of companies and websites which are neither authorised nor approved under the relevant laws and regulations administered by BNM.
Please take note that the list is not exhaustive and only serves as a guide to members of the public based on information and queries received by BNM.The list will be updated regularly for public's reference.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan