Selasa, 31 Julai 2012

Perbandingan Kenanga Syariah Growth Fund (KSGF) Dengan Pelaburan Islam Lain


Graf yang diperolehi dari Lipper tentang perbandingan 5 tahun performance Islamic Unit Trust di Malaysia. Semua pelaburan yang ada adalah baik sebenarnya. Cuma kekuatan sesuatu fund itu terletak pada Fund Manager. sejauh mana mereka cekap menguruskan pelaburan itu. bagi kita sebagai pelabur pula, kebijakan kita terletak pada jenis fund yang kita pilih. Ada fund yang memberi keuntungan lebih kurang 3-5% per annum, seperti money market, Bond dll. Ada juga fund yang boleh beri keuntungan 8-12 % per annum. Yang lebih baik dan tidak mustahil ada yang boleh menjangkau 18-35% keuntungan per annum. 

Semuanya bergantung pada pelabur itu sendiri yang memilih jenis fund yang diminati dan dimanakah fund itu dilaburkan. Kerana wang adalah milik anda !! anda berhak memilih fund yang mana & dimanakah ianya akan dilaburkan seperti Malaysia Islamic Equity, Japan, China, Hong Kong dll.

Berdasarkan graf di atas dalam tempoh 5 tahun, KSGF telah menunjukkan performance pelaburan yang amat memberangsangkan berbanding Islamic Fund yang lain dengan mencapai keuntungan 71.35%  berbanding  ditangga kedua pada 57.20 %  dan yang di tangga kelima pada 18.11%. Disini membuktikan performane KSGF dalam Malaysia Equity Islamic sehingga 2011.

KSGF "High Return & Low Risk" akan cuba memastikan setiap pelaburan anda memberi pulangan yang tinggi pada risiko yang rendah. Kalau kita lihat  objektif  pelaburan KSGF juga memberi pulangan pelaburan yang tinggi dalam ekuity untuk jangka masa panjang berlandaskan/menepati prinsip Syariah. Oleh itu sebagai pelabur anda layak untuk memilih citarasa anda dalam pelaburan. Melaburlah hari ini untuk menjamin kehidupan yang lebih sempurna di masa hadapan. Berapa ramai rakyat Malaysia hari ini yang duit simpanannya habis dalam masa 3 tahun sahaja selepas persaraan! Dan berapa ramai rakyat Malaysia yang diistiharkan muflis kerana hutang?

Jadi sebagai pelabur anda layak tentukan apakah matlamat pelaburan wang yang anda ingin laburkan. Adakah inginkan di tempat yang memberi keuntungan yang tinggi dalam masa panjang atau anda lebih selesa  hanya mendapat 3-5% keuntungan tahunan seperti menyimpan di bank.

Untuk keterangan lanjut berhubung KSGF, boleh hubungi saya di talian 012-397 0089 @ email: abumawaddah@gmail.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan