Jumaat, 10 Mei 2013

DARI PELABUR EMAS, KINI BERTUKAR PELABUR KSGF


Alhamdulillah, 1 Mei yang lalu sempat bertemu dengan kawan baru yang bertanya tentang KSGF. Beliau sebelum ini adalah pelabur tegar dalam Emas. Beliau ingin cuba pelbagaikan pelaburan beliau lalu memilih KSGF.

Kami berbincang di Restaurant Santai, di TTDI, menerangkan tentang KSGF dan performance. Disebabkan KSGF adalah Syariah Fund maka benchmark kami adalah FTSE Bursa Malaysia Emas Shariah. KSGF dipantau oleh SC dari segi pelaburannya agar betul-betul menepati Syariah.

Dari segi graf pun kalu kita lihat, keuntungan KSGF sejak 2002 hingga sekarang meningkat 243.87% berbanding FTSE Emas Malaysia Shariah hanya menunjukkan peningkatan 119.21%. Perbezaan kami lebih kurang 124%.


 


Lebih kurang 2 jam kami berbincang, beliau bersetuju untuk melabur dalam KSGF melalui kedua-dua cara iaitu potongan EPF dan potongan bulanan. Memandangkan beliau bekerja dalam sektor swasta, maka potongan EPF adalah untuk meningkatkan lagi wang simpanan persaraan beliau.

Sebenarnya potongan bulanan amat bagus dari segi cost averaging, dan boleh mendisiplinkan kita sebagai orang muda untuk melabur w/pun dalam jumlah yang sedikit.

Terima kasih kepada En. Din kerana sempat meluangkan masa untuk bertemu, w/pun pada hari cuti (Hari Pekerja).




 
 
 

1 ulasan:

  1. salam....en..sy berminat nk buat invst cara potongan bulanan...mohon en bagi info pada saya..0198100551

    BalasPadam