Rabu, 6 Februari 2013

WAKTU TERBAIK UNTUK MELABUR




Salam hormat buat semua sahabat dan rakan pelabur atau pun yang sentiasa mengikuti perkembangan Kenanga Syariah melalui blog ini. Akhir-akhir ini beberapa sahabat pelabur ataupun rakan-rakan yang baru berkenalan dengan unit trust ada menghubungi saya dan bertanya tentang market semasa dan prospek akan datang.

Ramai sahabat-sahabat memandang market pelaburan semasa pada waktu ini hinggakan ada di antara kita takut nak menambah pelaburan ataupun memulakan pelaburan. Sebenarnya, sekiranya anda menambah atau memulakan pelaburan pada waktu ini, saya katakan anda adalah orang yang paling bijak. Kenapa pula begitu?

Kerana dalam ketidak tentuan pasaran saham pada hari ini, maka anda sepatutnya mengambil inisiatif untuk menambah pelaburan/ menambah unit sama ada cash ataupun melalui potongan EPF. Kerana anda dapat membeli 1 unit pelaburan dalam harga yang rendah. Perkara ini akan berbeza sekiranya anda membeli atau menambah untit dalam tempoh 4 bulan akan datang..........Pada waktu itu mungkin pasaran saham akan kukuh dan bergerak amat agresif sehinggakan anda tidak mampu membeli unit dalam harga yang rendah.

Sebagai contoh, harga sekilo gula RM 1.00, anda ada RM 10.00, maka anda boleh membeli 10 kg gula pada waktu ini. Tetapi apabila anda tunggu pasaran gula naik dan stabil selepas 4 bulan akan datang, pada waktu itu kemungkinan besar harga gula sudah meningkat pada harga RM 2.00 sekilo. jada anda hanya akan mendapat 5 kilo gula sahaja pada waktu itu. Dalam kes ini pastinya anda akan menyesal dikemudian hari.

Pada pandangan saya, sementara pasaran saham kita masih tidak kukuh/tidak menentu, kata mudah masih ding-dong turun naik, maka pada waktu ini adalah waktu yang paling baik sekiranya anda mempunyai cadangan untuk membuat penambahan pelaburan anda. Apatah lagi keuntungan pelaburan yang dibahagikan pada akhir tahun kepada setiap pelabur juga bergantung kepada berapa lama pelaburan itu dilaburkan pada tahun berkenaan. Jadi jangan lepaskan peluang keemasan ini untuk menambah pelaburan.

SELAMAT MELABUR DEMI MASA HADAPAN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan