Isnin, 23 Januari 2012

Islamic Funds For Muslims & Non-Muslims



Baru ini saya berjumpa dengan seorang prospek bukan Muslim, beliau berminat untuk melabur dalam Kenanga Investors Berhad. walaubagaimanapun beliau masih tercari Fund mana yang perlu dipilih untuk melabur! Lalu saya pun mencadangkan Kenanga Syariah Growth Fund. Persoalan yang timbul, Adakah Islamic Fund sesuai untuk bukan Islam?

Islamic Funds adalah untuk semua, sama ada untuk Muslim atau bukan muslim.Walaupun ianya mesti menepati syariah di bawah kawalan Syariah-Compliant  tetapi ianya tetap untuk semua. Akhir-akhir ini, masyarakat telah mengalih arah memandang Islamic Funds adalah pilihan terbai sekiranya ingin melabur.

Saudi Arabia adalah pelabur Kewanan Islam dunia paling terbesar dunia  anggaran USD 22.7 Billion dari 174 Fund. Manakala Malaysia merupakan kedua terbesar dalam pelaburan Kewangan Islam USD 5.1 Billion dan 184 Fund.

Dengan kehadiran Islamic Fund ini, pelaburan global bertambah lebih rancak dan menarik. Dengan itu para pelabur diharap tidak terlepas pandang paa Islamic Fund ini semasa membuat pelaburan kerana ianya akan memberi kesan yang besar  jangka masa panjang.

Islamic Fund terikat pada peraturan dan larangan semasa plaburan termasuk dilarang dari terlibat dalam perkara yang melibatkan Riba (interest), Gharar, berkongsi keuntungan dan kerugian melalui interest.

Syariah Compliant badan yang bertanggung jawab agar islamic fund di laburkan mengikut kriteria yang disyaratkan oleh pengawasan syariah melalui Penasihat Syariah. Dengan ini mereka perlu me,mbincagkan terlebih dahulu proses stock pelaburan yang diambil dari S & P (stock & poor) Syariah indeks, Dow Jones Islamic Market Indeks dan Securities Commision Malaysia.

Kesimpulannya, Islamic Fund yang dipantau oleh Securities Commission, adalah halal dan sesuai untuk Muslim dan bukan muslim. Setiap produk akan disahkan oleh Penasihat Syariah Company berkenaan. Dan yang paling menariknya kebanyakkan Islamic fund memberikan momentum yang besar dalam pelaburan dengan pulangan tinggi pada risiko yang rendah.

Semoga seamat memilih Islamic Fund yang lebih terjamin halal lagi bersih dan pulangan yang tinggi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan